AGENCJA
SPORTOWO
REKREACYJNA

 

 

SPORT
ZABAWA
WYPOCZYNEK

***

 

Standardy Ochrony Małoletnich

w Szkole Pływania dla dzieci i niemowląt BOBAS Tomasz Gębala – podstawowe procedury postępowania.

 

Działając na podstawie art. 22b ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich właściciel Szkoły Pływania dla dzieci i niemowląt BOBAS Tomasz Gębala z dniem 15lutego 2024r. wprowadza do stosowania „Standardy Ochrony Małoletnich” (zwane dalej „Standardami”), których naczelnym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim uczestnikom zajęć, dbałość o ich dobro, uwzględnianie ich potrzeb i podejmowanie działań w ich jak najlepszym interesie.

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez osoby pracujące jest działanie dla dobra dziecka i w jego jak najlepszym interesie. Każda z osób pracujących traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez kogokolwiek wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Osoby pracujące, realizując te cele, działają w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych firmy oraz swoich kompetencji.

 

Podstawy prawne Polityki ochrony dzieci

 

  • Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.),
  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.),
  • Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359),
  • Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606),
  • Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z późn. zm.),
  • Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249),
  • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.),
  • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375 z późn. zm.),
  • Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) - art. 23 i 24,
  • Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1550 z późn. zm.).

 

Rozdział 1

Objaśnienie terminów

 

1. Osobą pracującą jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, a także wolontariusz i stażysta.

2. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.

3. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.

4. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka/opiekunów prawnych. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.

5. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu instytucji lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.

6. Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem to wyznaczony przez kierownictwo instytucji członek personelu sprawujący nadzór nad realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w instytucji.

7. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

8. Uczestnikiem zajęć jest każda osoba zapisana i uczęszczająca na zajęcia Prowadzone przez Firmę

9. Osoba pracująca – osoba odpowiedzialna za prowadzenie zajęć z nauki pływania i nauki jazdy na nartach.

 

Postanowienia ogólne

 

1. Celem Standardów Ochrony Małoletnich jest:

a) zwrócenie uwagi osób pracujących na konieczność podejmowania wzmożonych działań na rzecz ochrony małoletnich uczestników zajęć przed krzywdzeniem;

b) określenie zakresu obowiązków osób pracujących w działaniach podejmowanych na rzecz ochrony uczestników zajęć przed krzywdzeniem;

c) wypracowanie adekwatnej procedury do wykorzystania podczas interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletnich;

d) wprowadzenie wzmożonej działalności wychowawczo - profilaktycznej w zakresie zapewnienia ochrony uczestników zajęć przed przemocą.

 

2. Osoby pracujące w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dziecka, monitorują sytuację i dobrostan dziecka oraz stosują zasady określone w Standardach.

3. Niedopuszczalne jest stosowanie przez osoby pracujące wobec dziecka jakiejkolwiek formy przemocy.

4. Ze Standardami zapoznawane są wszystkie osoby pracujące, a także uczestnicy zajęć i ich rodzice, zgodnie z procedurami określonymi w treści Standardów.

5. Właściciel  firmy wyznacza Tomasza Gębala jako osobę odpowiedzialną za monitorowanie realizacji Standardów, reagowanie na sygnały ich naruszenia, ewaluowanie i modyfikowanie zapisów Standardów i prowadzenie rejestru interwencji i zgłoszeń oraz monitoring bezpieczeństwa urządzeń teleinformatycznych z dostępem do Internetu

 

Rozdział 2

Zasady bezpiecznej rekrutacji osób pracujących

 

1. Standardem jest rekrutacja osób pracujących odbywająca się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji, a pracodawca dąży do jak najlepszej weryfikacji i kwalifikacji kandydata, w tym stosunek do wartości podzielanych przez firmę, takich jak ochrona praw dzieci i szacunek do ich godności.

2. Firma dba, aby osoby pracujące, wolontariusze, stażyści i praktykanci, posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz nie stanowiły dla nich zagrożenia. Aby sprawdzić powyższe ,w tym stosunek osoby zatrudnionej do dzieci i podzielania wartości związanych z szacunkiem wobec niż oraz przestrzegania ich praw, Właściciel Firmy  może żądać danych (w tym dokumentów) dotyczących: wykształcenia, kwalifikacji zawodowych oraz przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.

3. W każdym przypadku firma musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia, tj. imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia oraz dane kontaktowe osoby zatrudnionej.

4. Zgodnie z art. 21 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępstwami na tle seksualnym osoba zatrudniająca przed zawarciem umowy sprawdza kandydata w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym1 (rejestr z dostępem ograniczonym) oraz w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze (dostęp:rps.ms.gov.pl, po założeniu profilu placówki). Aby sprawdzić osobę w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym potrzebne są następujące dane kandydata/-tki: imię i nazwisko, data urodzenia, PESEL, nazwisko rodowe, imię ojca, imię matki. Sprawdzenie w rejestrze sprawców dokumentuje się wydrukiem informacji zwrotnej wygenerowanej z Rejestru, a figurowanie w Rejestrze wyklucza możliwość zatrudnienia kandydata.

5. Gdy pozwalają na to przepisy prawa, właściciel firmy jest zobowiązany, do domagania się od osoby zatrudnianej lub od innej osoby (wolontariusza, praktykanta i inne) przed dopuszczeniem do wykonywania czynności z małoletnimi w firmie, zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii. Zaświadczenia z KRK można domagać się wyłącznie w przypadkach, gdy przepisy prawa wprost wskazują, że pracowników w zawodach lub na danych stanowiskach obowiązuje wymóg niekaralności. Wymóg niekaralności obowiązuje m.in. nauczycieli, w tym nauczycieli oraz opiekunów zatrudnionych w placówkach publicznych oraz niepublicznych oraz kierownika i wychowawcę wypoczynku dzieci.

6. Kandydat/kandydatka składa oświadczenie o posiadaniu przez niego/nią pełnej zdolności do czynności prawnych i korzystaniu z praw publicznych, o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych zgodnie ze wzorem z załącznika nr 1.

7. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie przedkłada pracodawcy:

a) informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów;

b) pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa. [zał.1]) jeżeli mieszkała w innych państwach w ciągu 20 lat niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.

8. Dopuszczalne jest przedłożenie przez kandydata pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenia, że prawo danego państwa nie przewiduje wydawania informacji o niekaralności i/lub nie prowadzi rejestru karnego oraz oświadczenia, że nie był(-a) w tym państwie prawomocnie skazany(-a).[zał.1]

9. O zawieraniu oświadczeń pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia świadczy zawarta w ich treści klauzula „Jestem świadomy(-a) odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”, która zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

10. Oświadczenia, wydruki z rejestrów i zaświadczenia z KRK dołączane są do części akt osobowych pracownika lub do dokumentacji wolontariusza/ praktykanta. W przypadku danych z Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej 15 lat, wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze, wystarczającym jest wydruk strony internetowej, na której widnieje komunikat, że sprawdzana osoba nie figuruje w Rejestrze.

 

Rozdział 3

Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy osobami pracującymi (wolontariuszami, stażystami, praktykantami) a dziećmi

 

1. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi, a osobami pracującymi jest działanie dla dobra uczestnika zajęć, z poszanowaniem jego godności, z uwzględnieniem jego emocji i potrzeb oraz w jego najlepszym interesie.

2. Osoba pracująca działa wyłącznie w ramach obowiązującego prawa powszechnego, przepisów wewnętrznych Firmy oraz swoich uprawnień i kompetencji.

3. Zasady bezpiecznych relacji osób pracujących z dziećmi obowiązują wszystkich Pracowników, stażystów, praktykantów i wolontariuszy. Znajomość i zaakceptowanie zasad zostaje potwierdzone podpisaniem oświadczenia.

4. Podstawowe standardy określające zasady, o których mowa w ust. 3 obejmują w szczególności:

a) Utrzymywanie profesjonalnej relacji z uczestnikami zajęć, udzielanie odpowiedzi adekwatnych do ich wieku oraz reagowanie względem nich w sposób niezagrażający, adekwatny do sytuacji i sprawiedliwy wobec innych uczestników zajęć.

b) Zachowanie cierpliwości i szacunku w komunikacji z uczestnikami zajęć, podkreślające zrozumienie dla uczuć przeżywanych przez nich, nie wymuszające zwierzeń na siłę i okazujące zainteresowanie, wsparcie i gotowość do rozmowy.

c) Niezostawianie uczestnikowi zajęć nieograniczonej wolności, wyznaczanie jasnych granic w postępowaniu i oczekiwań, egzekwując konsekwencje za ich nieprzestrzeganie, ucząc tym samym, że odpowiedzialność jest po stronie uczestnika zajęć, a konsekwencje wynikają z jego działania.

d) Reagowanie w sposób adekwatny do sytuacji i możliwości psychofizycznych uczestników zajęć, w tym dostosowanie poziomu komunikacji do uczestnika zajęć ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnego.

e) Uwzględnianie potrzeb uczestników zajęć oraz dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczestników zajęć, w tym dostosowanie metod i form pracy dla uczestników zajęć ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, niepełnosprawnych i zdolnych.

f) Równe traktowanie uczestników zajęć bez względu na płeć, orientację seksualną, niepełnosprawność, status społeczny, kulturowy, religijny i światopogląd.

g) Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowany i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego.

h) Fizyczny kontakt z uczestnikiem zajęć możliwy tylko w zakresie niezbędnych wykonywanych czynności diagnostycznych wynikających z prowadzenia procesu nauki pływania, nauki jazdy na nartach, pomoc w wykonywaniu ćwiczeń. Inny kontakt fizyczny z uczestnikiem zajęć dopuszczany jest tylko jako odpowiedź na realne potrzeby dziecka w danym momencie, z uwzględnieniem jego wieku, płci, kontekstu kulturowego i sytuacyjnego. Na kontakt fizyczny (np. przytulenie) dziecko zawsze musi wyrazić zgodę.

i) Ustalanie reguł i zasad pracy w grupie, jasne określanie wymagań i oczekiwań wobec uczestnika zajęć, stanowcze reagowanie na zachowania niepożądane.

j) Udział personelu w doskonaleniu zawodowym w zakresie przeciwdziałania przemocy wobec małoletnich, komunikacji interpersonalnej, diagnozy czynników ryzyka, świadczących o możliwości stosowania przemocy wobec małoletniego.

k) Panowanie pracownika nad własnymi emocjami.

l) Kontakt z uczestnikami zajęć odbywa się wyłącznie w godzinach pracy firmy i dotyczy celów edukacyjnych lub wychowawczych.

m) Jeśli uczestnik zajęć i jego rodzice są osobami bliskimi wobec pracownika, zachowuje on poufność wszystkich informacji dotyczących innych uczestników zajęć.

n) Szanowanie prawa dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, należy wyjaśnić mu to bezzwłocznie.

o) Zapewnienie uczestników zajęć, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć osobie pracującej lub wskazanej osobie.

p) Docenianie i szanowanie wkładu dzieci w podejmowane działania, aktywowanie, angażowanie i traktowanie równo bez względu na płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd..

5. W relacji osób zatrudnionych z małoletnimi uczestnikami niedopuszczalne jest w szczególności:

a) Stosowanie wobec uczestnika zajęć przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym stosowanie kar fizycznych, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby);

b) Zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie uczestników zajęć;

c) Podnoszenie głosu, krzyczenie na uczniów (za wyjątkiem sytuacji związanych z bezpieczeństwem i ratowaniem życia), wywoływanie u nich lęku;

d) Ujawnianie informacji wrażliwych (wizerunek, informacja o sytuacji rodzinnej, medycznej, prawnej itp.) dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych uczestników zajęć;

e) Zachowywanie się w obecności uczestników zajęć w sposób niestosowny, np. poprzez używanie słów wulgarnych, czynienie obraźliwych uwag oraz nawiązywanie w wypowiedziach do atrakcyjności seksualnej;

f) Nawiązywanie z uczestnikami zajęć jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, ani składanie mu propozycji o nieodpowiednim charakterze, kierowanie do niego seksualnych komentarzy, żartów, gestów oraz udostępnianie uczestnika zajęć treści erotycznych i pornograficznych, bez względu na ich formę;

g) Faworyzowanie uczestników zajęć;

h) Utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych pracownika;

i) Proponowanie uczestnikom zajęć alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji psychoaktywnych, spożywanie ich wspólnie z uczestnikami zajęć lub w ich obecności;

j) Zapraszanie uczestników zajęć do swojego miejsca zamieszkania.

k) Nawiązywanie z uczestnikami zajęć jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. (seksualne komentarze, żarty, gesty, udostępnianie treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę)

l) Proponowanie dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używanie ich w obecności dzieci.

m) Przyjmowanie pieniędzy od dziecka, ani rodziców/opiekunów prawnych dziecka oraz wchodzenie w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunów, które mogłyby prowadzić do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych lub innych.

n) Nie wolno nawiązywać kontaktów z dziećmi znajdującymi się pod opieką firmy poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.

 

Rozdział 4

Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka

 

1. Standardem w firmie jest:

a) przeszkolenie wszystkich osób pracujących w obszarze prawnego i społecznego obowiązku zawiadamiania właściciela firmy o możliwości popełnienia przestępstwa, ze szczególnym uwzględnieniem przestępstw na szkodę małoletnich; w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej oraz w zakresie rozpoznawania czynników ryzyka krzywdzenia dziecka;

b) prowadzenie przez osobę wskazaną w rozdziale 1 ust. 5 Standardów, Karty dokumentowania przebiegu zdarzenia i Karty zdarzeń zagrażających dobru małoletniego, których wzór stanowi załącznik nr 3 do Standardów.

2. Zagrożenia bezpieczeństwa dzieci może przybierać różne formy, z wykorzystaniem różnych sposobów kontaktu i komunikowania.

3. Na potrzeby niniejszego dokumentu opracowano procedury interwencji w przypadku ujawnienia działania na szkodę małoletniego uczestnika zajęć przez pracownika ośrodka.

 

Rozdział 5

Procedury i osoby odpowiedzialne za przyjęcie zgłoszenia, dokumentowanie i dalsze działania pomocowe.

 

1. Właściciel firmy wyznacza siebie na osobę odpowiedzialną za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę uczestnika zajęć.

5. W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia dziecka albo osoby mu najbliższej, osoba ujawniająca zdarzenie bezzwłocznie dzwoni na numer alarmowy 112.

6. Wszystkie osoby pracujące, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu uczestnika zajęć lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, poza tymi informacjami, które przekazywane są uprawnionym instytucjom.

 

Rozdział 6

Zasady bezpiecznych relacji małoletni – małoletni, w tym zachowanianie dozwolone

 

1. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi jest działanie z szacunkiem, uwzględniające godność i potrzeby małoletnich.

2. Standardem jest tworzenie atmosfery w firmie, która promuje tolerancję i poczucie odpowiedzialności za swoje zachowanie.

3. Uczestnicy zajęć angażowani są w działania, w których mają możliwość aktywnego uczestniczenia, podejmowania współdziałania i rozwijania podejścia zespołowego, w tym kształtującego pozytywne relacje z uczestnikami zajęć ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

4. Niedozwolone jest w szczególności:

a) stosowanie przemocy wobec jakiegokolwiek uczestnika zajęć, w jakiejkolwiek formie;

b) używanie wulgarnego, obraźliwego języka;

c) upokarzanie, obrażanie, znieważanie innych uczestników zajęć;

d) zachowanie w sposób niestosowny, tj. używanie wulgarnych słów, gestów, żartów, kierowanie obraźliwych uwag, w tym o zabarwieniu seksualnym;

e) stosowanie zastraszania i gróźb;

f) utrwalanie wizerunku innych uczniów poprzez nagrywanie (również fonii) i fotografowanie bez uzyskania zgody i w sytuacjach intymnych, mogących zawstydzić;

g) udostępnianie między małoletnimi substancji psychoaktywnych i używanie ich w swoim otoczeniu.

 

Rozdział 7

Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi oraz utrwalonymi w innej formie

 

I. Ochrona wizerunku

 

1. Firma, w działaniach kieruje się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci.

2. Dzielenie się zdjęciami i filmami z aktywności Firmy służy celebrowaniu sukcesów dzieci, dokumentowaniu działań Firmy i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo dzieci.

3. Dzieci mają prawo zdecydować, czy ich wizerunek zostanie zarejestrowany i w jaki sposób zostanie przez Firmę użyty.

4. Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na wykorzystanie wizerunku ich dziecka jest tylko wtedy wiążąca, jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie prawni zostali poinformowani o sposobie wykorzystania zdjęć/nagrań i ryzyku wiążącym się z publikacją wizerunku.

5. Unikanie podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z imienia i nazwiska. Jeśli konieczne jest podpisanie dziecka używamy tylko imienia.

6. Rezygnację z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku dotyczących m.in. stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem dziecka.

7. Zmniejszenie ryzyka kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań dzieci poprzez przyjęcie zasad:

  • wszystkie dzieci znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrane, a sytuacja zdjęcia/nagrania nie jest dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje go w negatywnym kontekście,
  • zdjęcia/nagrania dzieci powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać dzieci w grupie, a nie pojedyncze osoby.

8. Przyjęcie zasady, że wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego rozpowszechniania wizerunków dzieci należy rejestrować i zgłaszać właścicielowi Firmy, podobnie jak inne niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.

9. Zdjęcia i filmy nie mogą być przechowywane na nośnikach analogowych, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez Firmę, przez okres wymagany przepisami prawa o archiwizacji.

10. Nie dopuszczalne jest przechowywanie zdjęć i nagrań z wizerunkiem uczestników zajęć na nośnikach nieszyfrowanych.

11. Nie dopuszczalna jest rejestracja wizerunków dzieci do prywatnego użytku.

12. Nie dopuszczalna jest rejestracja wizerunków dzieci przez osoby trzecie i media.

 

II. Naruszenie prywatności

 

1. Informacja o zagrożeniu naruszeniem prywatności w Firmie powinna zostać niezwłocznie właścicielowi Firmy który podejmują natychmiastowe działania w celu

zabezpieczenia danych i ograniczenia dalszego dostępu do informacji niejawnych.

2. Następnie należy ustalić okoliczności zdarzenia, poprzez dokładne udokumentowanie pozyskanych informacji.

3. W przypadku poważniejszych zagrożeń i w sytuacji, gdy naruszenie prywatności jest spowodowane przez osoby spoza Firmy, należy nawiązać współpracę z organami ścigania.

4. Osoba wskazana w Rozdziale 1 ust. 6 powiadamia osoby dotknięte zdarzeniem (których dane osobowe wyciekły) o sytuacji, by podjęły indywidualne środki zaradcze.

 

III. Cyberprzemoc

 

1. Uczestnik zajęć, który stał się ofiarą lub świadkiem cyberprzemocy (wyśmiewania, poniżania przy użyciu technologii cyfrowych, obraźliwych komentarzy, rozpowszechniania wizerunku, manipulowania zdjęciami itp.) powinien zgłosić sytuację do właściciela Firmy.

2. Osoba pracująca, do którego dotarła informacja, próbuje ustalić okoliczności zdarzenia, zebrać dowody w postaci zrzutów ekranu, wiadomości, komentarzy, zdjęć, adresów stron internetowych. Zebrane materiały przekazywane są osobie wskazanej w rozdziale 1 ust. 5, która wykonuje Kartę przebiegu interwencji.

3. O zdarzeniu poinformowani zostają rodzice, którzy wspólnie z koordynatorem ds. Standardów ustalają, czy sytuacja wymaga powiadomienia organów ścigania i czy odpowiedzialnym za to będzie rodzic czy Firma.

4. Jeśli sprawcą jest uczestnik zajęć, właściciel Firmy lub osoba pracująca powinna  przeprowadzić z nim rozmowę, w wyniku której ustalone zostanie, czy istnieją przesłanki do zgłoszenia sprawy do sądu rodzinnego lub Policji (przestępstwa ścigane z urzędu).

 

Rozdział 9

Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia

 

1. Celem planu wsparcia jest przede wszystkim:

a) zainicjowanie działań interwencyjnych we współpracy z innymi instytucjami, jeśli istnieje taka konieczność;

b) współpraca z rodzicami w celu powstrzymania krzywdzenia małoletniego i zapewnienie mu pomocy;

c) diagnoza, czy konieczne jest podjęcie działań prawnych;

2. W ustalaniu planu wsparcia uczestniczy dziecko, jego rodzice, osoba pracująca i jeżeli wymaga tego sytuacja właściciel Firmy.

3. Plan wsparcia uwzględnia  działania interwencyjne, mające na celu zapewnienie uczestnikowi zajęć bezpieczeństwa, w tym zgłoszone podejrzenie popełnienia przestępstwa zgłoszone do organów ścigania;.

4. Zadania osoby pracującej wiążą się głównie z pomocą w realizowaniu przez uczestnika zajęć zadań dydaktyczno – wychowawczych i budowaniu pozytywnych relacji z rówieśnikami i osobami pracującymi.

 

Rozdział 10

Monitoring

 

1. Właściciel Firmy wyznacza siebie jako osobę odpowiedzialną za Politykę ochrony dzieci w Firmie.

2. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki oraz za proponowanie zmian w Polityce.

3. Właściciel Firmy wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza Osobom pracującym nowe brzmienie Polityki.

4. Monitoring i ewaluacja Standardów, prowadzona jest w oparciu o analizę dokumentacji wewnętrznej i korespondencji międzyinstytucjonalnej, przepisów prawa, obserwację, analizę ilościową i jakościową zgłoszeń, badania ankietowe, o których mowa w ust. 3, diagnozę czynników ryzyka i chroniących  i konsultacje z organem prowadzącym.

 

Rozdział 11

Zasady i sposób udostępniania personelowi, małoletnim i ich opiekunom polityki do zaznajomienia i stosowania oraz zasady aktualizacji i przeglądu Standardów

 

1. Wszelkie procedury i dokumenty związane z wprowadzeniem Standardów są udostępniane personelowi, małoletnim i ich rodzicom podczas zapoznawania i zobowiązania do stosowania (zgodnie z poniższymi zasadami), a następnie na żądanie w dowolnym momencie. Dokumenty te można również znaleźć na stronie internetowej www.pantarhei.com.pl.

2. Każdy pracownik ma obowiązek zapoznać się ze Standardami po zawarciu umowy o pracę, a fakt zapoznania się i przyjęcia do stosowania poświadcza poprzez złożenie podpisanego oświadczenia [załącznik nr 5].

3. Rodzice/opiekunowie uczestników zajęć zapoznawani są ze Standardami za pomocą strony internetowej www.pantarhei.com.pl, w terminie do tygodnia od rozpoczęcia przez dziecko zajęć. Zapoznanie się z wyżej wymienionymi dokumentami każda osoba potwierdza swoim podpisem na oświadczeniu.

4. Uczestnicy zajęć zapoznawani są ze Standardami podczas początkowych zajęć realizowanych, przy czym pierwsze zapoznanie nastąpi niezwłocznie po opracowaniu i wprowadzeniu Standardów, nie później niż w ciągu 30 dni (do 15 marca 2024r.). Za potwierdzenie faktu zaznajomienia się z dokumentami służy lista obecności na zajęciach.

6. Treść oświadczenia dla personelu, rodziców/opiekunów i uczniów stanowi załącznik Nr 5 do Standardów.

 

Przepisy końcowe

1. Polityka wchodzi w życie z dniem ogłoszenia zarządzenia.

2. Ogłoszenie następuje poprzez zamieszczenie Standardów na stronie internetowej  www.pantarhei.com.pl

 

Załącznik 1

OŚWIADCZENIE O NIEKARALNOŚCI

.........................................................................

miejscowość i data

Ja, ..................................................................................................................................

nr PESEL ....................................... nr paszportu………………………………………….

 

Oświadczam, że w państwie ......................... nie jest prowadzony rejestr karny/ nie wydaje się informacji z rejestru karnego. Oświadczam, że nie byłam/em prawomocnie skazana/y w państwie ....................... za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec mnie innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściłam/em się takich czynów zabronionych, oraz że nie nałożono na mnie obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi. Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

 

...........................................................................

Podpis

 

Załącznik 2

OŚWIADCZENIE O KRAJACH ZAMIESZKANIA

Oświadczam, że w okresie ostatnich 20 lat mieszkałem/am w następujących państwach, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa:

1.…

2.….

Jednocześnie przedkładam informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi/ informację z rejestrów karnych.

 

Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

..........................................................................

podpis

………………………., dnia ............................. r.

 

 

 

Załącznik nr 3

Karta zdarzeń zagrażających dobru małoletniego

Lp.

Opis zdarzenia – dane uczestnika zajęć, data podjętej interwencji

Podjęte działania przez ośrodek

Skutki zdarzeń Wykaz korespondencji międzyinstytucjonalnej (numery kancelaryjne, daty)

1 - zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa

2 - wniosek do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka/rodziny

3 - wszczęcie procedury „Niebieskie Karty”

4 - powiadomienie Policji

5 - pomoc psychologiczno-pedagogiczna w formie: ………… ………………………………

6 - plan wsparcia dziecku

7 - inny rodzaj interwencji, jaki…………………………………………..

 

Załącznik nr 4

Procedury podejmowania interwencji

 

I. Przemoc rówieśnicza

Standardy dotyczące przeciwdziałania przemocy rówieśniczej

1. Prowadzenie corocznej diagnozy czynników ryzyka i chroniących, również w aspekcie określenia zakresu i rodzaju problemu związanego z przemocą wśród uczestników zajęć, a następnie ewaluowanie programu wychowawczo – profilaktycznego w oparciu o uzyskane wyniki diagnozy.

2. W statucie ośrodka i programie wychowawczo – profilaktycznym opracowane są ogólne zasady oczekiwań wobec zachowania uczestników zajęć i konsekwencje (sankcje) za ich nieprzestrzeganie.

 

Zasady interwencji dla uczestników zajęć, będących świadkiem lub ofiarą przemocy rówieśniczej

1. Jak najszybciej należy powiadomić dorosłego pracownika ośrodka, informując także o swoich podejrzeniach, że któryś z uczestników zajęć doznaje przemocy. Jeśli zdarzenie jest niebezpieczne, a w pobliżu nie ma nikogo dorosłego, bezzwłocznie należy zadzwonić pod numer alarmowy 112.

2. Osobie poszkodowanej powinno się okazać wsparcie poprzez życzliwe słowa, okazywanie empatii i wyrażanie dezaprobaty dla osób stosujących przemoc, absolutnie nie przyłączając się do dokuczania i rozpowszechniania hejtu.

 

Standardy dla rodziców dzieci doświadczających przemocy

1. Dziecku okazuje się bezgraniczne zrozumienie, nie komunikując mu, że mogło przyczynić się swoim zachowaniem do tego, że stało się ofiarą zachowań przemocowych, a podkreślając, że to zachowanie sprawcy jest nieakceptowane.

2. Rodzice informują ośrodek jeśli ich dziecko jest ofiarą lub sprawcą przemocy rówieśniczej, aktywnie współpracując z personelem w celu rozwiązania problemu.

3. W przypadkach, gdy dziecko doświadczyło trudnych zachowań, które ścigane są z oskarżenia prywatnego, rodzice podejmują po sugestii ośrodka właściwe kroki prawne.

 

Standardy interwencji podejmowanych przez personel Firmy

1. Personel Firmy bezwzględnie przestrzega zasad w zakresie zgłaszania incydentów przemocy.

2. Interweniujący pracownik musi zadbać o bezpieczeństwo uczestnika zajęć i odseparować go od agresywnego dziecka, jeśli zdarzenie przemocowe trwa.

3. Ujawniający przemoc pracownik sporządza notatkę opisującą uzyskane informacje lub przebieg zdarzenia, celem przekazania jej osobie odpowiedzialnej za rejestrowanie zdarzeń i realizowanie Standardów.

4. O zdarzeniu poinformowany zostaje właściciel firmy, który przeprowadza rozmowę z uczestnikami zajęć, a następnie kontaktuje się z ich rodzicami.

5. W przypadku zdarzenia, w wyniku którego doszło do uszczerbku na zdrowiu, wykorzystania seksualnego i/lub innych zachowań wyczerpujących znamiona przestępstwa ściganego z urzędu, właściciel firmy powiadamia Policję (interwencyjnie, gdy zagrożone jest życie lub zdrowie i/lub gdy rodzice odmawiają przyjazdu) lub sądu rodzinnego (wysłanie zawiadomienia o możliwości popełnienia czynu karalnego/ przestępstwa).

6. W przypadku zdarzenia incydentalnego (popchnięcie, szturchnięcie, ośmieszenie, niestosowny komentarz) pracownik firmy wraz z uczestnikiem zajęć i rodzicami opracowują działania naprawcze i rozważają zastosowanie środka oddziaływania wychowawczego lub powiadamiają sąd rodzinny (postępowanie o demoralizację lub wgląd w sytuację rodzinną u dziecka poniżej 10. roku życia).

 

II. Przemoc domowa (krzywdzenie dziecka w rodzinie)

 

1. W przypadku uzyskania przez osobę pracującą podejrzenia, że uczestnik zajęć jest krzywdzony lub zaniedbywany przez rodziców, ma on obowiązek przekazania tej informacji właścicielowi Firmy  i sporządzenia notatki służbowej. Oznakami przemocy mogą być dostrzeżone przez pracowników ośrodka ślady pobicia, unikanie sytuacji odsłaniania ciała przy przebieraniu się, noszenie długich rękawów/nogawek bez względu na warunki pogodowe itp., ale też dostrzegalne zmiany w zachowaniu się ucznia, w tym sytuacji dydaktycznej (np. gorsza frekwencja).

2. Właściciel Firmy organizuje spotkanie z rodzicami uczestnika zajęć, którego podejrzenie dotyczy, przekazując im uzyskane informacje, dostępne formy pomocy dla rodziny w kryzysie oraz w przypadku potwierdzenia zgłoszenia, o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego do odpowiedniej instytucji (prokuratura/ Policja; sąd rodzinny; procedura „Niebieskie Karty”; ośrodek pomocy społecznej). Spotkanie jest protokołowane.

3. Jeśli zgłoszenie potwierdziło się, a sprawcą jest jeden z rodziców, w obecności drugiego z rodziców, innej osoby najbliższej dla małoletniego lub pełnoletniej osobie wskazanej przez małoletniego, właściciel Firmy wszczyna procedurę

„Niebieskie Karty”, wypełniając formularz „Niebieska Karta – A”, a formularz „Niebieska Karta – B” przekazuje rodzicowi, osobie najbliższej lub pełnoletniej osobie wskazanej przez małoletniego.

4. Ponadto właściciel Firmy  może poinformować inną instytucję spośród wskazanych w ust. 2, w zależności od zdiagnozowanego typu przemocy, a dalszy tok postępowania leży w kompetencjach tej instytucji.

5. Całość podjętych działań dokumentowana jest w formie protokołów i notatek służbowych, które udostępnione są na żądanie instytucji prowadzącej postępowanie karne. Tworzona jest także karta przebiegu interwencji.

6. W sytuacji stwierdzenia, że zgłoszenie jest bezzasadne i nie dochodzi do krzywdzenia dziecka, właściciel Firmy lub inna osoba uczestnicząca w spotkaniu, o którym mowa w ust.2, sporządza notatkę z zakończenia procedury, przy czym zlecone zostaje dalsze obserwowanie sytuacji uczestnika zajęć.

 

III. Krzywdzenie uczestnika zajęć przez pracownika Firmy

 

1. Osoba, która uzyskała informację, że uczestnik zajęć jest krzywdzony przez pracownika Firmy, przekazuje ją właścicielowi Firmy wraz ze sporządzoną notatką służbową. Notatka służbowa może mieć formę pisemną lub elektroniczną.

2. W przypadku, gdy zagrożone jest życie lub zdrowie uczestnika zajęć, niezwłocznie przez osobę ujawniającą krzywdzenie powiadamiana jest alarmowo Policja, a w zgłoszeniu podawane są dane osoby zgłaszającej, dane dziecka oraz dane osoby podejrzanej o krzywdzenie, a także wszystkie znane fakty w sprawie. Osoba zawiadamiająca w tej sytuacji wypełnia również kartę przebiegu interwencji.

3. Właściciel Firmy natychmiastowo odsuwa pracownika od wszelkich form kontaktu z uczestnikami zajęć (nie tylko pokrzywdzonym) do czasu wyjaśnienia sprawy i wzywa osobę, której dotyczy zgłoszenie na rozmowę wyjaśniającą, w której uczestniczy inny pracownik, protokołujący przebieg spotkania.

4. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony osoby pracującej, osoba ta nie uczestniczy w spotkaniu, o którym mowa w ust. 3.

5. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony właściciela Firmy, działania interwencyjne prowadzi inna osoba której sytuacja dotyczy.

6. Podczas spotkania omówiona zostaje sytuacja dziecka i zasadność podejrzeń, a także wypracowany zostaje sposób postępowania w tej sytuacji. W protokole ze spotkania zawarte zostają opracowane wnioski i postanowienia.

7. W przypadku potwierdzenia podejrzeń informuje o zdarzeniu rodziców dziecka krzywdzonego oraz pisemnie odpowiednie służby (Policję/ prokuraturę), składając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa. Opracowywany jest plan wsparcia dziecka, z którym zapoznawany jest uczestnik zajęć i jego rodzice.

8. W przypadku ustalenia, że zachowania pracownika związane są np. ze stosowaniem krzyku w kierunku dziecka, albo niestosownych komentarzyROCEDURY właściciel Firmy przeprowadza rozmowę dyscyplinującą z pracownikiem, a jeśli nie przyniesie ona skutków, podejmuje się kroki zgodne z kodeksem pracy i innymi przepisami prawa.

 

IV. Dziecko molestowane seksualnie

 

Czyny zabronione i przepisy chroniące dzieci przed wykorzystywaniem seksualnym to m.in.:

• art. 197 kodeksu karnego (dalej: kk) – zgwałcenie,

• art. 198 kk – wykorzystanie seksualne dziecka na skutek jego bezradności i/lub niepoczytalności,

• art. 199 kk – nadużycie stosunku zależności dziecka od innej osoby lub wykorzystanie krytycznego położenia dziecka w celach seksualnych,

• art. 200 kk – kontakt seksualny z dzieckiem poniżej 15. roku życia,

• art. 200a kk – grooming – nawiązywanie z dzieckiem do 15. roku życia kontaktu przy użyciu nowych technologii w celu spotkania i nakłonienia dziecka do obcowania płciowego lub w celu produkowania bądź utrwalania treści o charakterze pornograficznym za pomocą groźby, wprowadzenia dziecka w błąd, wyzyskania błędu albo wykorzystania jego niezdolności do należytego pojmowania sytuacji,

• art. 202 § 3–5 kk – pornografia z udziałem dzieci. W sytuacji podejrzenia, że małoletni uczeń został pokrzywdzony którymś z wymienionych wyżej przestępstw, należy bezwzględnie zawiadomić organy ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka.

• Zawiadomienie należy złożyć do instytucji właściwej ze względu na miejsce popełnienia przestępstwa.

• Zawiadomienie składa osoba uprawniona do reprezentowania zawiadamiającej instytucji, zgodnie z ustaleniami z Rozdziału 5 Standardów.

• Złożenie zawiadomienia powinno nastąpić nawet bez uzyskania zgody rodziców uczniów pokrzywdzonego. Poinformowanie ich o działaniach instytucji zależy od woli instytucji składającej zawiadomienie. Wcześniej należy zorganizować spotkanie z rodzicami, którego celem będzie poinformowanie o uzyskanych informacjach lub o zaobserwowanych zachowaniach i wypowiedziach uczestnika zajęć wskazujących na doświadczenie wykorzystywania seksualnego, a także wskazanie rodzicom miejsc świadczących pomoc osobom pokrzywdzonych przestępstwem. Rodziców należy poinformować o obowiązku podjęcia interwencji prawnej i wspólnie ustalić plan pomocy uczniowi (zapewnienie mu bezpieczeństwa, udzielenie pomocy psychologiczno - pedagogicznej, ewentualne skierowanie do specjalistycznej placówki wsparcia). W sytuacji podejrzenia, że sprawcą wykorzystywania seksualnego dziecka jest jego rodzic, do udziału w spotkaniu powinien być zaproszony rodzic niekrzywdzący.

 

Załącznik nr 5

Oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich

 

Ja niżej podpisany(-a) oświadczam, że zapoznałem/am się z dokumentacją Standardów Ochrony Małoletnich i przyjmuję ją do realizacji.

.......................................................................

data, podpis

 

 

 

 

 

***********

 


Polityka prywatności

INFORMACJA RODO

 

W związku ze stosowaniem od 25 maja 2018r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), dalej RODO (Dz.U. L 119 z 4.5.2016), Tomasz Gębala, prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Szkoła Pływania dla Dzieci i Niemowląt BOBAS Tomasz Gębala, zgodnie z art. 13 RODO informuje, że:
 
1. Administrator Danych Osobowych.
 
Administratorem Danych Osobowych (ADO) jest Tomasz Gębala, prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Szkoła Pływania dla Dzieci i Niemowląt BOBAS Tomasz Gębala, tel. 604 979 142 e-mail. bobas@bobas –bielsko.pl
 
2. Inspektor Ochrony Danych Osobowych.  
 
W sprawach związanych z Pani/a należy kontaktować się bezpośrednio z Administratorem Danych Osobowych lub powołanym przez niego Inspektorem Ochrony Danych Jadwiga Haj-Gębalą tel. 609 989 940 e-mail: jjgebala@poczta.onet.pl
 
 
3. Podstawa prawna i cel przetwarzania danych osobowych.
 

Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych od dnia 25 maja 2018r. jest art. 6 ust. 1 lit. a) – c) oraz f) RODO. Cel przetwarzania danych osobowych znajdujących się w zbiorach „Pracownicy, kandydaci do pracy, zleceniobiorcy”; „Klienci i  ich przedstawiciele prawni lub opiekunowie” wynika bezpośrednio z zawartej umowy, celem jej realizacji. ADO pozyskuje dane tylko na podstawie zawartej umowy, a przetwarzanie odbywa się na podstawie wyrażonej zgody.

Dane przetwarzane są w celu realizacji przedmiotu umowy i zapewnieniu bezpieczeństwa osób, których dane dotyczą.


 
4. Odbiorcy danych osobowych.
 
Z uwagi na sposób prowadzenia działalności dane osobowe mogą być powierzone podmiotom zewnętrznym w postaci podmiotów świadczących usługi na rzecz ADO na podstawie odpowiedniego upoważnienia, po zapewnieniu dalszego bezpieczeństwa ich przetwarzania. Dane nie będą przekazane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub organizacji międzynarodowej.
 
5. Uprawnienia w związku z przetwarzaniem danych.

Zgodnie z RODO każda osoba, której dane są przetwarzane ma prawo do żądania od ADO w stosunku do danych, które jej dotyczą:

  • dostępu do tych danych,
  • sprostowania tych danych,
  • usunięcia tych danych,
  • przeniesienia tych danych,
  • ograniczenia przetwarzania tych danych

 

Ponadto przysługuje Państwu, zgodnie z art. 17 RODO, prawo do „bycia zapomnianym”. Prawo to może być realizowane przez podmiot danych, gdy spełniony jest jeden spośród następujących warunków:

 

  1. dane nie są już dłużej niezbędne do realizacji celu, w jakim zostały zebrane lub są przetwarzane;
  2. podmiot danych wycofał zgodę na przetwarzanie jego danych osobowych oraz nie istnieją podstawy prawne, aby mimo tego kontynuować przetwarzanie;
  3. podmiot danych sprzeciwia się przetwarzaniu oraz nie występują nadrzędne prawnie uzasadnione podstawy przetwarzania, lub
  4. podmiot danych sprzeciwia się przetwarzaniu jego danych osobowych na potrzeby i w zakresie marketingu bezpośredniego (w tym profilowania);
  5. przetwarzanie w inny sposób nie jest lub nie było zgodne z RODO lub innymi przepisami prawa;

 

Nadto przysługuje Państwu prawo do wniesienia skargi w związku z przetwarzaniem danych osobowych do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.

 
6.  Okres przechowywania danych osobowych.

 

Państwa dane osobowe przechowywane są przez:

  • okres obowiązywania umowy zawartej z ADO, a także po jej zakończeniu w celu dochodzenia roszczeń w związku z wykonywaniem umowy, wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa, w tym w szczególności podatkowych i rachunkowych, statystycznych i archiwizacyjnych,
  • okres do momentu wniesienia sprzeciwu przetwarzania w przypadku przetwarzania danych do celów rekrutacyjnych, jeśli możliwość ich przechowywania nie wynika z przepisów prawa.

 

7. Dostęp do polityki bezpieczeństwa informacji

 

W siedzibie ADO znajduje się do wglądu „Polityka bezpieczeństwa informacji” uwzględniająca szczególne procedury przetwarzania danych, w tym danych wrażliwych.

 

 


 

Polityka Prywatności RODO

 

W związku ze stosowaniem od 25 maja 2018r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), dalej RODO (Dz.U. L 119 z 4.5.2016), Jacek Bisztyga, prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Agencja Sportowo-Rekreacyjna PANTA RHEI Jacek Bisztyga., zgodnie z art. 13 RODO informuje, że:


1. Administrator Danych Osobowych.


Administratorem Danych Osobowych (ADO) jest Jacek Bisztyga, prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Agencja Sportowo-Rekreacyjna PANTA RHEI Jacek Bisztyga., tel. 602349599 e-mail: jacekbisztyga@gmail.com

 

2. Inspektor Ochrony Danych Osobowych.

 

W sprawach związanych z Pani/a należy kontaktować się bezpośrednio z Administratorem Danych Osobowych lub powołanym przez niego Inspektorem Ochrony Danych Tomaszem Gębalą tel. 604979142 e-mail: biuro@pantarhei.com.pl


3. Podstawa prawna i cel przetwarzania danych osobowych.


Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych od dnia 25 maja 2018r. jest art. 6 ust. 1 lit. a) – c) oraz f) RODO. Cel przetwarzania danych osobowych znajdujących się w zbiorach „Pracownicy, kandydaci do pracy, zleceniobiorcy”; „Klienci i  ich przedstawiciele prawni lub opiekunowie” wynika bezpośrednio z zawartej umowy, celem jej realizacji. ADO pozyskuje dane tylko na podstawie zawartej umowy, a przetwarzanie odbywa się na podstawie wyrażonej zgody.

Dane przetwarzane są w celu realizacji przedmiotu umowy i zapewnieniu bezpieczeństwa osób, których dane dotyczą.

 

4. Odbiorcy danych osobowych.


Z uwagi na sposób prowadzenia działalności dane osobowe mogą być powierzone podmiotom zewnętrznym w postaci podmiotów świadczących usługi na rzecz ADO na podstawie odpowiedniego upoważnienia, po zapewnieniu dalszego bezpieczeństwa ich przetwarzania. Dane nie będą przekazane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub organizacji międzynarodowej.


5. Uprawnienia w związku z przetwarzaniem danych.

Zgodnie z RODO każda osoba, której dane są przetwarzane ma prawo do żądania od ADO w stosunku do danych, które jej dotyczą:

  • dostępu do tych danych,
  • sprostowania tych danych,
  • usunięcia tych danych,
  • przeniesienia tych danych,
  • ograniczenia przetwarzania tych danych

 

Ponadto przysługuje Państwu, zgodnie z art. 17 RODO, prawo do „bycia zapomnianym”. Prawo to może być realizowane przez podmiot danych, gdy spełniony jest jeden spośród następujących warunków:

  1. dane nie są już dłużej niezbędne do realizacji celu, w jakim zostały zebrane lub są przetwarzane;
  2. podmiot danych wycofał zgodę na przetwarzanie jego danych osobowych oraz nie istnieją podstawy prawne, aby mimo tego kontynuować przetwarzanie;
  3. podmiot danych sprzeciwia się przetwarzaniu oraz nie występują nadrzędne prawnie uzasadnione podstawy przetwarzania, lub
  4. podmiot danych sprzeciwia się przetwarzaniu jego danych osobowych na potrzeby i w zakresie marketingu bezpośredniego (w tym profilowania);
  5. przetwarzanie w inny sposób nie jest lub nie było zgodne z RODO lub innymi przepisami prawa;

    Nadto przysługuje Państwu prawo do wniesienia skargi w związku z przetwarzaniem danych osobowych do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.

6. Okres przechowywania danych osobowych.

Państwa dane osobowe przechowywane są przez:

  • okres obowiązywania umowy zawartej z ADO, a także po jej zakończeniu w celu dochodzenia roszczeń w związku z wykonywaniem umowy, wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa, w tym w szczególności podatkowych i rachunkowych, statystycznych i archiwizacyjnych,
  • okres do momentu wniesienia sprzeciwu przetwarzania w przypadku przetwarzania danych do celów rekrutacyjnych, jeśli możliwość ich przechowywania nie wynika z przepisów prawa.

 

7. Dostęp do polityki bezpieczeństwa informacji

 

W siedzibie ADO znajduje się do wglądu „Polityka bezpieczeństwa informacji” uwzględniająca szczególne procedury przetwarzania danych, w tym danych wrażliwych.

 


 

***

Polityka Cookies

Poniższa Polityka Cookies określa zasady zapisywania i uzyskiwania dostępu do danych na Urządzeniach Użytkowników korzystających z Serwisu do celów świadczenia usług drogą elektroniczną przez Administratora Serwisu.

 

§ 1 Definicje

 

  • Serwis - serwis internetowy działający pod adresem www.pantarhei.com.pl

  • Serwis zewnętrzny - serwis internetowe partnerów, usługodawców lub usługobiorców Administratora

  • Użytkownik - osba fizyczna, dla której Administrator świadczy usługi drogą elektroniczna za pośrednictwem Serwisu.

  • Urządzenie - elektroniczne urządzenie wraz z oprogramowaniem, za pośrednictwem, którego Użytkownik uzyskuje dostęp do Serwisu

  • Cookies (ciasteczka) - dane tekstowe gromadzone w formie plików zamieszczanych na Urządzeniu Użytkownika

 

§ 2 Rodzaje Cookies

 

  • Cookies wewnętrzne - pliki zamieszczane i odczytywane z Urządzenia Użytkownika przes system teleinformatyczny Serwisu

  • Cookies zewnętrzne - pliki zamieszczane i odczytywane z Urządzenia Użytkownika przez systemy teleinformatyczne Serwisów zewnętrznych

  • Cookies sesyjne - pliki zamieszczane i odczytywane z Urządzenia Użytkownika przez Serwis lub Serwisy zewnętrzne podczas jednej sesji danego Urządzenia. Po zakończeniu sesji pliki są usuwane z Urządzenia Użytkownika.

  • Cookies trwałe - pliki zamieszczane i odczytywane z Urządzenia Użytkownika przez Serwis lub Serwisy zewnętrzne do momentu ich ręcznego usunięcia. Pliki nie są usuwane automatycznie po zakończeniu sesji Urządzenia chyba że konfiguracja Urządzenia Użytkownika jest ustawiona na tryb usuwanie plików Cookie po zakończeniu sesji Urządzenia.

§ 3 Bezpieczeństwo

 

  • Mechanizmy składowania i odczytu - Mechanizmy składowania i odczytu Cookies nie pozwalają na pobierania jakichkolwiek danych osobowych ani żadnych informacji poufnych z Urządzenia Użytkownika. Przeniesienie na Urządzenie Użytkownika wirusów, koni trojańskich oraz innych robaków jest praktynie niemożliwe.

  • Cookie wewnętrzne - zastosowane przez Administratora Cookie wewnętrzne są bezpieczne dla Urządzeń Użytkowników

  • Cookie zewnętrzne - za bezpieczeństwo plików Cookie pochodzących od partnerów Serwisu Administrator nie ponosi odpowiedzialności. Lista partnerów zamieszczona jest w dalszej części Polityki Cookie.

§ 4 Cele do których wykorzystywane są pliki Cookie

 

  • Usprawnienie i ułatwienie dostępu do Serwisu - Administrator może przechowywać w plikach Cookie informacje o prefernecjach i ustawieniach użytkownika dotyczących Serwisu aby usprawnić, polepszyć i przyśpieszyć świadczenie usług w ramach Serwisu.

  • Marketing i reklama - Administrator oraz Serwisy zewnętrzne wykorzystują pliki Cookie do celów marketingowych oraz serwowania reklam Użytkowników.

  • Dane statystyczne - Administrator oraz Serwisy zewnętrzne wykorzystuje pliki Cookie do zbirania i przetwarzania danych statystycznych takich jak np. statystyki odwiedzin, statystyki Urządzeń Użytkowników czy statystyki zachowań użytkowników. Dane te zbierane są w celu analizy i ulepszania Serwisu.

  • Usługi społecznościowe - Administrator oraz Serwisy zewnętrzne wykorzystują pliki Cookie do wsparcia usług społecznościowych

 

§ 5 Serwisy zewnętrzne

 

Administrator współpracuje z następującymi serwisami zewnętrznymi, które mogą zamieszczać pliki Cookie na Urządzeniach Użytkownika:

  • Google Analytics

  • Facebook

  • YouTube

 

§ 6 Możliwości określania warunków przechowywania i uzyskiwania dostępu na Urządzeniach Użytkownika przez Serwis i Serwisy zewnętrzne

  • Użytkownik może w dowolnym momencie, samodzielnie zmienić ustawienia dotyczące zapisywania, usuwania oraz dostępu do danych zapisanych plików Cookies bezpośrednio w swojej przeglądarce internetowej.
  • Użytkownik może w dowolnym momencie usunąć wszelkie zapisane do tej pory pliki Cookie korzystając z narzędzi Urządzenia Użytkownika za pośrednictwem którego Użytkowanik korzysta z usług Serwisu.

§ 7 Wymagania Serwisu

 

  • Ograniczenie zapisu i dostępu do plików Cookie na Urządzeniu Użytkownika może spowodować nieprawidłowe działanie niektórych funkcji Serwisu.

  • Administrator nie ponosi żadnej odpowiedzialności za nieprawidłowo działające funkcje Serwisu w przypadku gdy Użytkownik ograniczy w jakikolwiek sposób możliwość zapisywania i odczytu plików Cookie.

§ 8 Zmiany w Polityce Cookie

 

  • Administrator zastrzega sobie prawo do dowolnej zmiany niniejszej Polityki Cookie bez konieczności informowania o tym użytkowników.

  • Wprowadzone zmiany w Polityce Cookie zawsze będą publikowane na tej stronie.

  • Wprowadzone zmiany wchodzą w życie w dniu publikacji Polityki Cookie.